Még 60 nap és megérkezik az első két új villamos Budapestre. Igaz, hogy még 100 napig nem fognak utasokat menetrend szerint szállítani, de áprilistól már nap, mint nap látni lehet majd a járműveket, ahogy a budapesti vágányhálózaton futják az előírt kilométereket - összesen, járművenként 6-6 ezret - hiszen minden szempontból bizonyítaniuk kell alkalmasságukat.
Sikeres végeredményként a közlekedési hatóságoktól engedélyt kapnak arra, hogy funkciójuknak megfelelően - magas komfortot nyújtva - a 4-es, 6-os vonalon minimum 30 éven keresztül kiszolgálják a Budapesten lakó és az ide látogató, utazni szándékozó embereket.
A bécsi járműgyárban ma tartja "menyegzőjét" az első villamos, ami azt jelenti, hogy a már legyártott járműszekrény és az elkészített forgóváz esküszik örök hűséget egymásnak. Másként szólva, a kocsiszekrény megkapja a kerekeit a vontatómotorokkal és rugózattal együtt, ezzel megindul a járművek mozgásképessé válásának szerelési folyamata.
A menyegző természetesen nemcsak a villamosnak nagy esemény, hanem a járműveket készíttető budapestieknek és a villamosokat gyártó tervezőknek, szerelőknek a vizsgája is, hiszen a forgóváznak és a kocsiszekrénynek hibátlanul kell kapcsolódnia, együttműködnie. Ezt az "eseményt" a végszerelés és a tesztek követik majd.
Emlékeztetőül:
A Budapesti Közlekedési Részvénytársaság részére összesen 40 darab jármű készül. Ezek mindegyike 2,40 méter széles, egyenként 6 modulból áll, és 54 méter hosszú. Ezzel pedig az akár 350 utas szállítására is képes járművek a világ leghosszabb villamosai közé tartoznak. A teljes hosszban alacsony padlószintű jármű beszállási küszöbmagassága csupán 320 milliméter, ami rendkívül kényelmes be- és kiszállást biztosít az utasoknak.
|
Az új villamos jármű külső megjelenését a Budapesten megszokott sárga szín határozza meg fekete ablakmezőkkel, valamint a BKV Rt. emblémájával és zöld-kék színsávjával kiegészítve. Az üvegelemeket és a fényezett külső lemezeket ragasztással rögzítik a kocsiszekrényhez, majd vízzáróan tömítik az illesztéseket. |
Az egyes járműmodulok masszív hegesztett kocsiszekrényét rozsdamentes acélból készítik. A legkorszerűbb színvonalon alkalmazott technológia több évtizede bizonyítja megbízhatóságát a helyi tömegközlekedésben.
A hat járműmodul mindegyike bevált és eddig már több mint 400 járműnél alkalmazott, új és kényelmes rugózást kínáló futóművel rendelkezik. A jármű négy futóművét egyenként két-két környezetkímélő váltakozó áramú villamos motor hajtja, illetve fékezi, és szükség esetén több mint kétszeres fékhatást biztosítanak a további hidraulikus fékek, valamint a elektromágneses sínfékek.
A járműmodulok mozgó csuklókkal és harmonikákkal kapcsolódnak egymáshoz, így a villamos jármű képes bármilyen ív bejárására, az utasok pedig szabadon mozoghatnak az utastér teljes hosszában. Az utastér kialakításához világos és barátságos színű, könnyű alumínium kompozit anyagokat használnak. Az ülések és kapaszkodók a BKV színvilágába illeszkednek.
|
A padló burkolata csúszásmentes és egyszerűen tisztítható. A járművek kialakításánál fokozott figyelmet szenteltek a kerekesszékkel közlekedők igényeinek: kényelmes utazásukat járművenként két kijelölt, akadálymentesített szakasz szolgálja. |
Az utasokat korszerű kommunikációs rendszerek tájékoztatják szövegesen és hangbemondással a következő megállóhelyről és a végállomásról. Érdekesség, hogy a jármű belsejében az ajtóknál az utasok beszédkapcsolatot tudnak kezdeményezni a járművezetővel.
A téli időszakban fűtés szolgálja az utasok kényelmét, a vezetőállás pedig az ergonómiai követelményeknek megfelelő kialakítású, klíma-berendezéssel is felszerelt.
A járművek kocsiszekrényét, komplett végszerelését, valamint a futóművek beépítését a bécsi gyárban végzik. Ez az üzem több mint 150 éves tapasztalattal rendelkezik a kötöttpályás járművek gyártása területén. Ebben a kompetencia-központban a legújabb gyártástechnológiával készülnek a legkorszerűbb helyi tömegközlekedési járművek az európai, amerikai és ázsiai nagyvárosok számára.
A magas minőségi színvonal betartását a gyártási folyamat valamennyi szakaszában folyamatosan ellenőrzik. A járműveknek az utasforgalomba állítás előtt szigorú végátvételen kell helytállniuk: erre először a gyárból kiszállításkor, majd a Siemens TS ágazatának németországi PCW Wegberg-Wildenrath tesztközpontjában kerül sor, végezetül pedig a BKV Rt. vonalhálózatán is vizsgáznak a járművek.
A villamos-projekt 36 milliárd forint költséget jelent, mely a járműveken kívül fedezetet nyújt a karbantartó gépek szállítására is. További mintegy 5 milliárd forintba kerül a villamosok közlekedését biztosító kapcsolódó beruházás.
|
Ennek keretében a BKV Rt. felkészíti a meglevő kocsiszínt a Combino villamosok karbantartására és tárolására, valamint a 4-es és 6-os villamos vonalán javítja az áramellátást, illetve megteremti minden peronnál a mozgásukban korlátozottak akadálymentes közlekedését. |
|
|
A nagykörúti villamos pálya nagy biztonsággal alkalmas az új járművek közlekedésére, itt csupán a Margit híd fel- és lejárójánál szükséges kisebb pályafelújítást végezni. |
Az első két prototípus jármű 2006. márciusában érkezik Budapestre. A próbaüzem és a vasúthatósági engedélyezés a prototípusokra 3 hónapot vesz igénybe. Így az első járművek várhatóan 2006. júliusától kerülhetnek - egyelőre hétvégi - utasforgalomba.
2006 decemberében összesen 20 db villamos szállít majd utasokat. Az utolsó, 40. szerelvény várhatóan 2007. májusában érkezik a fővárosba és áll teljes mértékben az utasok rendelkezésére.
Az írás forrása: http://www.bkv.hu/combino/60nap.html